På svensk mark

Jag kan efter fredagens resa i alla fall konstantera att det är betydligt jobbigare att åka hem och resan tog nästanett dygn, det blev väldigt tröttsamt. På tolvtimmarsflighten pajade mitt knä efter en påfrestande vecka så jag har ont i högerknäet mest hela tiden nu(blir nog ingen jogging på ett tag för min del). Det var dock lite intressant på sista flighten då jag fick två flaskor champagne av kabinpersonalen efter att de ropat upp mig i högtalarna och bett mig kontakta dem. En aning överraskande och från en början mycket skrämmande, när de ropade upp mig trodde jag de hade tappat bort mitt bagage nånstans i Asien eller nått sånt. Lite speciellt när de sa att de hade en hälsning till mig och gav mig champagne istället;)

Men nu är jag i alla fall hemma! Det känns snudden till overkligt när jag kollar på bilderna från förra veckan och det kommer nog ta några dagar här i Sverige för att det ska sjunka in ordentligt. Det var en fantastisk vecka, en av de häftigaste i mitt liv. Det är verkligen nyttigt och bra att få uppleva andra kulturer och se helt andra delar av världen och få se med egna ögon vilka skillnader och likheter som finns. Det var mycket i Japan som jag inte förstod mig på. Men jag kom fram till att det är nog vi här som är annorlunda i kontrast med tanke på hur många fler de är där, alltså så var det lika bra att försöka hänga med på hur det fungerade och acceptera det.

Det hanns med mycket och jag har fått se olika delar av kulturen. Jag har fått vara med hemma hos en familj och fått se deras vardag och sovit futon, jag har fått se stadslivet och shoppingen, jag har fått se risfälten i utkanten av staden, jag har fått vara med på en festmåltid, jag har fått en inblick i hur deras ideal ser ut, jag har fått se en festival och jag har fått besöka ett tempel. Jag har lärt känna nya människor, gått vilse, ätit sådant jag aldrig ätit förut och för att göra allt detta så har jag åkt själv till andra sidan jordklotet.

Häftigt? Så jävla häftigt.

Lust att kommentera?
Postat av: Sebbson

Det haftigaste maste dock vara den coola svensken du traffade i Kagoshima va? Han den dara utbytesstudenten.. xD

2008-07-27 @ 11:05:21

Tyck till här:

Nickname:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback