Ett nytt Rwanda?

image405
Bilden från DN.se.

Igår på en tidningsframsida kunde man beskåda en arg man i Kenya. I sin hand höll han en machete, och i bakgrunden rådde kaos. Rubriken informerade om nuläget i Kenya.Hittills har 900 dödats och folkgrupper hetsar varandra till hat.
Jag läste precis en artikel om hur en mobb tände eld på en kyrka där kvinnor och barn hade sökt skydd. Jag läser om hur en man misshandlats med bland annat machete av ett gäng män, varav en varit hans vän och granne.

Jag får omedelbart Rwanda i åtanke, där Tutsierna och Hutuernas hets ledde till slakt på gatorna. De dödade varandra på grund utav korruption och rädsla, men deras dödande var också ett resultat utav hat.

Vad gör att en människas förnuft övergår till hat?
Vi vet aldrig hur vi skulle agera i sådana extrema situationer som de flesta av oss i denna del utav världen slipper genomlida. Jag kan inte med säkerhet säga att jag skulle ha agerat annorlunda än de i Rwanda, eller de som är i Kenya i detta nu. Jag känner en övertygelse om att jag aldrig skulle låta mig hetsas till mörda eller misshandla någon annan, men det beror på att jag lever väldigt tryggt här i Sverige. Hade jag levt som dem ifrån början så vet jag ju inte vad som hade blivit av mig.

Det är det som är så oerhört obehagligt. Hur vi människor kan formas och hjärntvättas. Hur vi kan bli så totalt likgiltliga inför den smärta vi kan orsaka andra.
Det är så lätt att tala om folkgrupperna i Kenya som om alla i en folkgrupp är densamme. Men varenda en är en individ som genomlider någonting just nu, någonting som spårat ur totalt redan. Och här sitter jag och bekymrar mig för en redovisning jag ska hålla, och pratar om hur jag hatar det dåliga vädret.

Det behövs fortfarande perspektiv.


Lust att kommentera?
Postat av: Willikins

Wow, skitbra skrivet!
Det är något jag undrar över, när kommer alla att se sig omkring och börja göra något åt saken, för om vi verkligen försökte, så skulle vi verkligen lyckas

Postat av: Pia

vi människor är konstiga varelser som faktiskt dödar varandra.

2008-02-01 @ 07:23:57
URL: http://inconvenient.blogg.se
Postat av: A

Willikins: Tack! Jo jag undrar också det. Om alla människor bara kunde vara lite vänligt inställda skulle det gå fasiken så mycket bättrel iksom

Pia: Ja, det är helt sjukt.

2008-02-01 @ 07:53:10
URL: http://youbroughtmemybisquit.blogg.se
Postat av: Bahlool

hehe ovanligt att folk minns vad grupperna heter i Rwanda ;) bra skrivet :))

2008-02-01 @ 21:43:47
URL: http://bahlool.blogg.se
Postat av: Willikins

Mina bloggar
YBMMB

Mina kontakter
Carri
Bella
NiceGuy

Mina intressen
miljö
fotografering
Harith!

Jag gillar
vackert = Harith
se världen med Harith
foto på Harith
morotskaka gjord av Harith
Harith & Greenpeace äger

Jag gillar inte
När Harith gör miljöförstöring
När Harith leker hitler(jag skiter i om han är död jag avskyr honom för evigt)

I was bored! ^^
och första råka bli fel =P

2008-02-03 @ 10:04:31
URL: http://Willikins.blogg.se
Postat av: A

Bahlool: tackar

Willikins: Skaffa en hobby, nu, omedelbart^^

2008-02-04 @ 17:38:06
URL: http://youbroughtmemybisquit.blogg.se
Postat av: Mikis

Väldig vettigt inlägg. Ska skriva ett historiaarbete om Kenya de kommande veckorna faktiskt :)

2008-02-11 @ 21:53:44
URL: http://mpv.blogg.se
Postat av: A

Tackar:) Lycka till med arbetet, i dagsläget finns det ju en hel del att skriva om.

2008-02-14 @ 23:06:09
URL: http://youbroughtmemybisquit.blogg.se

Tyck till här:

Nickname:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback