We're half awake in a fake empire



Jag kanske borde sluta sitta uppe sent på nätterna eftersom att min blogglust alltid kommere krypandes med en hel massa mindre nödvändiga inlägg. Men jag känner att jag vill skriva lite om det här.

Tobbe skickade en låt till mig, låten ovan. De sjunger en sak som fastnade.
"We're half awake in a fake empire".
Den meningen träffar precist in på det jag känner och tänker när jag försöker finna något slags uttryck för världen och människan. Vi har byggt upp någonting vi vill vara så stolta över, men vart lägger vi vikten och värdet? Vi kan vara stolta över våra industriella framgångar och våra sanslösa framgångar inom uppfinning och forskning, självklart. Det är otroligt vad människan kan göra för att motverka sjukdomar och det är egentligen helt sanslöst vad vi har lyckats göra med teknik.
Men det finns så mycket ute i världen som är fruktansvärt, orättvist och självdestruktivt att det är konstigt för mig hur vi kan fortsätta som vanligt.

Vi är så uppe i fokusen på sådant som vi tycker är kul och viktigt att alldeles för många struntar i resten. Konstigt nog finns det folk som anser att det är viktigare att de ska få åka bilen till jobbet än att deras barn ska få en framtid. För de ser inte. Halfawake. Varje dags utsätts vi för enorma mängder intryck och jag tror inte att vi är gjorda för det egentligen. Någonstans så blir det för svårt att hålla fast foku., Vi tappar den för det som är enklast., och än så länge är det enklast för var och en att tänka på sig själva för konsekvenserna för oss personligen har inte hunnit bli så allvarliga att vi ska tänka om.
Det verkar som att vi har kunskapen men vi har inte rätt förutsättningar att ta den till oss tillräckligt.

Jag syftar främst på oss i i-länderna, vi som faktiskt har möjligheten att tänka om och ändra på vårat sätta att leva och förhålla oss till saker. Troligtvis hade jag om jag levt fattig i ett u-land valt att lägga fokusen på mig själv för det handlar om överlevnad, men vi här i Sverige behöver inte det. Vi har möjligheter vi skulle kunna ta vara på bättre.

Lust att kommentera?

Tyck till här:

Nickname:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback