Om man vill äta bisquits hela dagarna..

Nu mina kära vänner vill jag motivera er till att träna lite. Det är nämligen så att jag har blivit en mycket hurtig människa och vill dela med mig lite av den energin, just för att jag vet hur jäkla mycket bättre man mår när man väl släpat arslet ur vagnen och börjat röra på sig, så att säga.

image473
Bella och jag hårdtränar (Okej fine, en pathetic excuse för träning. Vi leker idiot i mitt TV rum. Nöjda nu? Jag har inga träningsbilder)

Varför ska jag träna?

Fokusen är på våra kroppar, det viktigaste vi har. Mår inte dom bra så har vi väldigt svårt att må bra. Det låter simpelt men jag tror ändå inte att alla vill förstå vilken direkt koppling fysiskt välmående har med psykiskt.
Bara genom att jogga, promenera eller göra lite styrkeövningar hemma några dagar i veckan så fungerar hela systemet bra mycket bättre. Konditionen ökar, man blir piggare, magen mår bra, man blir smidigare och dessutom häver man automatiskt i sig mer vatten och frukt eftersom att man känner behovet.

... men jag absolut hatar alla aktiviteter du nämnde ovan.
Sen är det klart att man kanske absolut avskyr jogging, armhävningar och tycker promenader är det drygaste som finns. Men det finns massor av alternativ att pröva på, och om man själv har svårt att komma på schyssta övningar så är Friskis & Svettis ett billigt alternativ där instruktörerna visar dig allt. Det är bara att apa efter, och så kommer man i schysst form. Nice.

I princip alla (undantag underviktiga i hälsofara) mår bättre av att röra på sig. Det handlar inte om att försöka gå ner i vikt (undantag överviktiga i hälsofara), det handlar om att bättre möjligheten att må bra och samtidigt undvika onödiga sjukdomar.

Riktigt simpla Tips
- Gå inte ut för hårt ifrån början, då tappar man lätt motivationen
- Skriv ner varje gång du tränat, då känner man sig duktigare
- Mer träning = Mer mat. Du kommer vilja äta mer för att kroppen behöver det.
- Tre timmar/pass i veckan är en bra utgångspunkt
- Säger kroppen nej så är det dags att lugna sig (då menar jag inte så fort det känns lite jobbigt, utan när det faktiskt inte känns bra)
- Ha bekväma träningskläder annars lovar jag dig att du blir irriterad

Lust att kommentera?
Postat av: Marccus

Bra tips å idéer !
Kanske ska satsa på att bli PT senare i livet?!

Postat av: Willikins

Cykla FTWWWW!!^^....too bad jag har ingen >_

2008-04-28 @ 08:34:51
URL: http://Willikins.blogg.se

Tyck till här:

Nickname:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback