Perspektiv


Starka bilder

Ibland när jag klagar över hur mycket jag har att göra, att maten i skolan inte är god eller på att jag inte har råd med något jag vill ha, så får jag dåligt samvete och tänker efter innan jag klagar det nästa gång. Men ibland får jag inte det, och idag var en av de dagarna.

Så jag beslutade ge mig själv perspektiv. Jag gick in på google och sökte på famine(svält).
Jag trodde inte att människor kunde vara så smala och undernärda och ändå i livet. Jag förstår fortfarande inte att tusentals människor dör i svält varje dag.
Vissa bilder jag såg fick mig att gråta och jag önskar ingen att se dom.


Våran familj har ett fadderbarn som heter Mohammed Musa Achmed och han bor i Sudan. Vi skickade ett block och färgkritor till honom, och några månader senare skickade han en teckning. Han var mycket glad för blocket och kritorna, trots att han var i tonåren. Han hade ritat en bil, en leopard och lite annat.
Och det känns overkligt på något vis, att se den teckningen. Det är som om han är från en annan värld, en så motsatt verklighet.
Finns det verkligen människor som dricker smutsigt vatten eller inget alls under dagen? Finns det verkligen människor som föds för att dö? Finns det verkligen barn som tynar bort framför sina föräldrars ögon?
Ja.


Det är svårt att se verkligheten ibland eftersom att vikan möta den dagligen, men välja bort att se den. Men ibland blir det man själv känner mindre viktigt, och jag tror inte svält kommer att bekämpas med stängda ögon.

Ha inte dåligt samvete över dina käder, ditt hus eller över att du kan äta när du vill. Var istället tacksam och medveten om det du har, dina möjligheter och tänk efter nästa gång du gnäller.
Och var inte självisk, skänk en slant istället.

Alla kan ändra tankesätt, och det tycker jag vi i den rika världen är skyldiga de som lever ett liv utan liv.


Orättvisa är våran värld...


Lust att kommentera?
Postat av: Jenny

Bra sagt!

Postat av: Bella

Så sjukt bra skrivet, dude you should seriously consider journalism, du har alltid ett flow och en röd tråd i dina texter..gör det väldigt intressant att läsa.

2007-03-19 @ 15:29:11
URL: http://thesixties.blogg.se
Postat av: A

tack darlings<3

2007-03-20 @ 08:32:56
URL: http://youbroughtmemybisquit.blogg.se

Tyck till här:

Nickname:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback