Den intelligenta människan

Åh är inte människan intelligent?
Vi som uppfann televisionen, flygplanen, rymdfarkosterna, datorerna. Plasten, pappret, bensinen, aliminiumet..
Är vi inte intelligenta?
Vi som industrialiserar, kör bilar, massproducerar och utvecklas.
Vi som skövlar, förbränner oförnybara resurser, slösar material och helst inte bekymrar oss för morgondagen. Att leva i nuet är det som känns bäst.
Är vi inte korkade?

Du som läser det här och inte bryr dig, vad skönt det måste vara att inte behöva bekymra sig.
Ignorans och egoism. Dessa går hand i hand med människan.

Det värsta är att vi fortätter. Jorden kan gå under.
Stifta lagar, producera inte om det inte är i miljövänligt material, låt bli att fiska spigg, sätt gränser, återvinn.
En lag kan stiftas men ingen kan tvingas att följa den.
Sitt inte bara där.
Det är inte någon regering som mirakulöst kan rädda dagen, det är du som sitter och läser, din granne, invånarna i landet brevid eller på andra sidan jorden.
Självfallet de med en styrande makt i diverse länder göra en väldigt väsentlig skillnad. Människan vill ha sina pengar. Så, ge rejäl dagsböter om denne inte återvinner. Skapa system. Jag ser komplikationerna, men jag ser inte vad vi har för andra alternativ.

Utveckling. Hur ska det ordet defineras egentligen? Progress.
Men de miljarder människor som lever i fattigdom då?
Hur kan i-länderna fortsätta när det finns människor som dör som käglor kring oss? Tusen mil borta, men på samma jord. Hur kan vi fortsätta när vi vet att våra barn riskerar att leva lagom till att se en värld falera?
Det pågår redan nu.

Skulle du offra den nya skinnjackan, den andra TVn, din resa till Thailand?
Skulle du åka kommunalt istället för bil, skulle du handdiska, skulle du åka till sopstationen och återvinna?
Skulle du låta bli att köpa nya kläder på löpande band för att följa modet, eller för att det är lite kul?

Vi behöver fem planeter för att försörja befoklningen om alla levde som i-länderna Just nu konsumerar vi 20% mer än maxgränsen.  Om Kina och Indien börjar leva som vi gör i Sverige då jorden har nio miljarder invånare så kollapsar allt.

Jag sitter inte här och predikar utan att göra något själv. Jag har satt upp mål och sakta men säkert börjar jag fullfölja dessa. Små förändringar. En dag ska jag göra större.
Jag bär runt på en konstant oro och ett dåligt samvete. Så behöver det förstås inte vara, men jag tror att nu behöver folk bli rädda för att faktiskt agera.

Avslutningvis för att dra ett citat från "Planeten". Ett worst-case-scenario citat.

"We'll have to adapt, or die."

Så.

Lust att kommentera?
Postat av: Bella

OTROLIGT bra skrivet.

2006-11-17 @ 21:49:32

Tyck till här:

Nickname:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback